zondag 23 augustus 2009

Wat ben je als Fokker?

Wat ben je als fokker voor de wet.
Als fokker ben je nu voor de wet in de eerste plaats een handelaar. Een zelfstandig persoon die een zaak leidt. Zeker als je met de wet in orde wil zijn en meer als twee nesten per jaar wil fokken moet je je daar aan houden, aan de wetgeving. Zeker geen idealist zijn, een Freek die alleen denkt van iets goeds te fokken zonder het doel winst te maken. Dat bestaat voor het ministerie van landbouw niet. Daar worden wij als fokkers (hondenhandelaars) onder geplaatst, onder dat ministerie van landbouw. En onder dat ministerie denken ze alleen aan liters, Kr, en stuks, zeker niet aan raszuiver, HD vrij, goed van wezen, uitmuntend van bouw enz… dat zijn maar hondentermen van een idealist.

Wat ben je als fokker voor de rasvereniging.
Als je fokt vind ik dat je dit moet doen volgens de normen van de rasvereniging. Meestal door FCI vastgelegde Normen en vaak in samenwerking met de betreffende rasvereniging

En voor deze vereniging waar je als uiteraard lid van bent moet jij uitstralen dat je fier bent dat je een fokker bent van rashonden
Moet jij als fokker de reglementen helpen opstellen in het belang van het ras en ze zeker toepassen.

En zo is het nu, maar zo was het vroeger niet.

Mijn eerste nest heb ik 25 jaar geleden gefokt. Toen had je hond alleen een stamboom van Sint Hubertus nodig.

Nu stellen rasverenigingen al meer eisen
Om aan de reglementering van Keurfokker te voldoen moeten je fokteven en reuen aangekeurd worden.
ze moeten voorzien zijn van HD en ED certificaten
De rasstandaard wordt voortduren bijgesteld
Rasverenigingen schieten uit de grond,je ziet door het bos de bomen niet meer.
Die zegt zo en de ander weer zo.
Voor aspirant fokkers nogal allemaal onduidelijk.

Als ik dit nu allemaal bekijk dan denk ik dat voor mij het fokken helemaal uit de hand gelopen is.

Voor mij telde in de beginne alleen de vreugde die je als fokker ervaart als er een nest geboren wordt. Het nieuwe leven, de hoop en verwachtingen die je u zelf weer stelde.
Dat is voor mij fokken en niet al die reglementen.
Ik zeg niet dat die regels verkeerd zijn
Die horen er bij, u moet mee evolueren met de vooruitgang.

Maar voor mij hebben die reglementen niets te maken met het gevoel dat een fokker beleefd bij de geboorte van nieuw leven, van nieuwe hoop bij het nest dat uit die bepaalde combinatie bestaat en waar je al je verwachtingen in gestopt hebt.
Peter Hoekstra


Geen opmerkingen:

Een reactie posten