zondag 26 september 2010

Waneer stopt de waanzin??

Waneer stopt de waanzin!?

De verwoesting van de Boerboel is in volle gang. Verschillende rassen, die vroeger als diensthond/werkhond perfecte prestaties leverden, zijn AL kapot gefokt omdat ze, vaak onder invloed van TV programma's, opeens populair werden. Maar dit is nog niet eens de belangrijkste reden. Persoonlijk ben ik van mening dat de invloed van de showring en die van de sportafrichting, met programma's zoals FCI ,Schutzhund en IPO, een rampzalige invloed hebben gehad op de verwoesting van rassen zoals b.v. de Duitse Herder, de Rotweiller, Dobberman Pincher, Boxer, Bouvier. En hebben we nu het ergste al gehad?

Nee,nu is de Boerboel aan de beurt.

Rasstandaarden worden constant bijgesteld,En is dit je nog niet goed genoeg ,geen probleem,begin een nieuwe rasvereniging met een eigen rasstandaard die aansluit op jouw fok visie,SABT,HBSA,EBBASA int, Boerboel Int,KUSA,SAMBA,EBBASA ltd, men ziet door de bomen het bos niet meer.

Onder invloed van de overheden, die met allerlei belachelijke wetgeving, zoals de lijsten van gevaarlijke honden, begonnen zijn aan de uitroeiing van hondenrassen, huilen de z.g. Kynologenverenigingen en rasverenigingen met de wolven in het bos mee. Worden er programma's ontwikkeld om karaktertesten te doen. Worden er fokprogramma's ontwikkeld om de Boerboels te muteren tot willoze, hersenloze,bonte mengsels en vooral karakterloze schepsels. De honden goeroes, die aan de ene kant (terecht) kritiek hebben op de politiek, prediken aan de andere kant schaamteloos  dat fokkers de aangeboren beschermingsdrang van onze waardevolle Boerboels moeten wegfokken,zodat ze ook in de stad kunnen functioneren en allemans honden worden.

HOE WAS HET,De Boerboel. Een ras, GELUKKIG, nog niet bekend bij het grote publiek, en NOG VEEL GELUKKIGER, niet erkend door de FCI. Zodra het ras door de FCI geregistreerd is kan de verwoesting in alle hevigheid losbarsten. Zo was het.

EN NU,De Boerboel, die tot op heden redelijk ongeschonden uit de strijd kwam, is jammer genoeg TOCH ten volle ontdekt door de showring, Men wil FCI erkenning, dus daar is de verwoesting nu ook al begonnen.
Het is de allerhoogste tijd dat de echte fokkers, in de bres springen . En gaan vechten, keihard vechten om de totale verwoesting te voorkomen.

Ja ,vroeger deed ik hier aan mee,In het verleden heb ik vaak hondenshows bezocht met mijn honden en steeds vaker vroeg ik mijzelf af wat ik daar nu eigenlijk deed. Ik verwonderde mij erover hoe mensen nu kunnen gaan staan kijken naar honden die niet eens meer recht op hun poten kunnen staan, waarvan de neus zo kort is gefokt dat ze niet eens adem kunnen halen. Honden waarvan het lijkt of ze aan de drugs zijn omdat ze niet eens meer bewegen. Die keurig neergezet moeten worden, het ene pootje iets naar voren, het andere iets opzij om zo voordelig mogelijk uit te komen voor het figuur dat men keurmeester noemt.
Ik ben gestopt met het fokken van showhonden en ik ga er alang niet meer naar toe. Ik vind het nu de hoogste vorm van vernedering voor "man's best friend". Ik wordt misselijk als ik die hondenliefhebbers zie applaudisseren als er weer iemand een "kampioenstitel" heeft weten te plakken op een kreupel en hersenloos schepsel enkel en alleen bij de gratie van een of ander onnozele figuur met het woord keurmeester op zijn jas, die niet in staat is goed van slecht te onderscheiden. "Onnozel ?" ja, want kon hij goed van slecht onderscheiden dan was hij niet daar op die tentoonstelling. Waarbij het dan nog het ergste is dat dit "genenmateriaal" moet bijdragen aan de ontwikkeling van een bepaald ras.
Bijna Iedereen doet stevig mee om de Boerboel naar de vernieling te helpen. Want de punten zijn heilig. kijk naar wie de meeste aandacht uitgaat. Juist, naar die fokkers die zogenaamd aan de top meedraaien omdat ze elk jaar 5 a 10 nesten fokken. Een beginnende fokker staat onderaan.

Ik vecht niet tegen tentoonstellingen of tegen sportafrichting. Dat is mijn interesse niet. Het is geen oorlog tussen diensthonden en werkhonden. Tenminste, niet zolang ze allebei blijven op het terrein waar ze voor gefokt zijn. Nee, het gaat om het gevecht van die enkele fokker ter wereld die pal naast zijn Boerboel blijft staan en zich inzet om zijn dieren te behoeden voor verval. Mensen die dwars tegen de politiek van showring of sportclub heel bewust bezig zijn met het fokken van kwalitatieve Boerboels. Mensen die niet heet of koud worden van puntjes, lintjes of bekers. Die niet vooraan onder de schijnwerpers willen staan. Mensen die niet op elke sociale site bij elke foto roepen ,oh,ah,mooi
Maar die Boerboels fokken, die hersens hebben. Boerboels die het verschil kennen tussen gevaar en geen gevaar en zo stabiel van karakter zijn dat ze het ene moment de hand van een kind likken maar een seconde later een aanvaller kunnen afschrikken , zonder dat de geleider maar de minste angst behoeft te hebben dat de hond daarna ook het kind zal aanvallen.

Onze Boerboels zijn het gevecht meer dan waard. Honden begrijpen veel meer dan wij ooit zullen weten. Ze voelen stemmingen en intenties feilloos aan. Daarom zijn Boerboels juist ook zo waardevol. De therapeutisch waarde van de hond wordt ons pas de laatste jaren een beetje duidelijk. De mensen van de VZW Chakka, die met hun honden b.v. gehandicapte kinderen bezoeken zullen dit direct kunnen beamen.
Boerboels voelen feilloos onze bedoelingen, onze stemmingen, onze angst. En ondanks onze tekortkomingen, onze verwerpelijke fokprogramma's die honden opleveren met genetische problemen, is er geen enkele dier dat zo duidelijk de wil tot dienen, tot beschermen laat zien als de Boerboel.

Dit is wat ik denk. En het kan mij niet schelen wat jij er van denkt. Het is tijd dat we ons realiseren wat we aan het doen zijn en gaan werken aan de toekomst voor onze Boerboels. Ik ben er van overtuigd dat deze waardevolle vrienden meer en beter verdienen dan nu het geval is. 

1 opmerking:

  1. Ik ben het helemaal met je eens dat er veels te veel op uiterlijk wordt gefokt en niet meer naar karakter wordt gekeken. Ook hier zit ik me al tijden aan te ergeren, omdat de stoer uitziende honden waar ik ervaring mee opgedaan heb, de grootste mietjes bleken te zijn als het erop aan kwam.

    Alleen wat je in de laatste alinea zegt, klopt niet helemaal. Je zegt dat het je niks kan schelen wat iemand anders er van denkt. Blijkbaar wel, want als meer mensen zouden denken zoals jij dan hoefde je je ook niet te ergeren over dat het ras nu vernield wordt. Hopelijk zien meer fokkers dat in voordat het te laat is.

    Verder vraag ik mij af hoe je het probleem kan oplossen. Hoe kan je het karakter meten en mee laten wegen in je fokprogramma. Stel je hebt een geschikte teef en bent op zoek naar een goeie dekreu. Vraag je dan naar de fokker of die ook waakt en beschermt, dan is het natuurlijk altijd van ja, als de beste. Hoe kan het goed gemeten worden. Als dat goed gebeurt, dan zullen andere fokkers proberen daar ook de beste in te zijn en zo de kwaliteit omhoog brengen.

    Ander probleem is, hoe wil je die honden verantwoord in de maatschappij onderbrengen. Niet iedereen is verstandig en verantwoordelijk genoeg om met sterke, beschermende honden om te gaan. Ben wel van mening dat zo iemand dan niet zo'n hond mag hebben i.p.v. het ras soft te maken. Er moeten testen komen voor mensen i.p.v. rassen kapot te fokken en het willoze knuffels te maken zodat ze overal mee naar toe genomen kunnen worden als een accessoire...

    BeantwoordenVerwijderen